{ text-align:center; }

neděle 19. února 2017

[Au-pair] Au-pair ve Velké Británii

   Jelikož je tento rok již můj druhý v Anglii, rozhodla jsem se své zážitky a poznatky ohledně života au-pair v Británii vtěsnat do článku pro ty, kteří to zvažují zkusit nebo jsou čistě jen zvědaví, jak to chodí.

1. Rodina a doprava
   Jelikož je Británie (stále ještě) v EU, nemusíte si dělat starosti o vízum a je celkem jednoduché si sehnat rodinu i bez agentury. Jsou metody jak se ujistit, že rodina není falešná, ale to by bylo na jiný článek. Britské rodiny neplatí au-pair cestu ani pojištění, to si vše au-pair musí zajistit sama. Většina rodin vyzvedává au-pair na nejbližším autobusovém nádraží nebo letišti.

(tumblr.com)



2. Povinnosti a práva au-pair
   Au-pair v Anglii by tam měla být hlavně pro děti. Některé au-pair jsou v rodině čistě kvůli dětem, vaří někdo jiný a jednou nebo dvakrát týdně přijde uklízečka. Většina au-pair dělá nějaké ty domácí práce (utřít prach, vysát, vyžehlit,etc.), ale i s domácími pracemi by neměla au-pair dělat víc jak 8 hodin denně. Menší část au-pair vaří, převážně jenom večeře. S ukládáním dětí do postele je to půl na půl.

   Au-pair ve Spojeném království by měla mít volné dva dny v týdnu, většinou jsou to víkendy. Ohledně platu to záleží na tom, kolik toho rodina po au-pair chce. Většinou to ale bývá 75 liber mimo Londýn a 100 liber minimum v Londýně. Některé rodiny platí au-pair hromadnou dopravu, mobil nebo hodiny angličtiny nebo všechno ze jmenovaných, ale takové rodiny jsou spíše výjimkou.

   Au-pair by měla pracovat přibližně 25 až 30 hodin týdně a dvě večerní hlídání. Pokud je to 31 až 35 a hlídání, pak je to už au-pair plus a je to také jinak placeno, Pokud je to 45 hodin není to au-pair ale Mother's help.

3. Jazyky
   Jsou rodiny, které požadují francouzsky, německy nebo španělsky mluvící au-pair, aby si jejich děti mohli procvičovat jazyk, který se učí ve škole. Většinou ale stačí i jen naprosto základní znalosti angličtiny. Jen výjimečně au-pair zůstane déle než dva roky, takže děti jsou zvyklé na učení nových au-pair. Některé děti pomáhají s angličtinou velmi rády. Moje první host-family jednou měla au-pair z Polska, která ze začátku anglicky neuměla ani slovo (což je pro mě trochu záhada, jelikož oni měli au-pair vždycky jenom přes agenturu), takže to jde i bez angličtiny a učit se cestou, jak se říká, ale určitě to není jednoduché.

(tumblr.com)
4. Prázdniny
   Au-pair má právo na až 2 týdny placeného volna, pokud pracuje u rodiny celých 12 měsíců. V praxi je to ale daleko více o domluvě. Já žádní placené volno nedostala, ale zase jsem měla skoro celé volné dva týdny, když rodina odletěla do Slovinska slavit vánoce.

   Ohledně toho, když mají prázdniny děti to záleží. Pokud jsou oba rodiče v práci a au-pair je doma sama s dětmi, měla by dostat připlaceno. V mém případě je to trochu jinak. Jelikož host-father zůstává doma na přibližně polovinu prázdnin a když je doma tak má volno, jelikož pracuje v Srbsku, tak se o děti stará on a tak mám celý den volno. Takže žádné příplatky pro mě.

5. Zkušenosti
   Pokud máte zkušenost s dětmi, i třeba minimální, najdete si rodinu snadněji než bez zkušenosti. To ale neznamená, že to bez toho nejde. Jen to asi bude o něco těžší takovou rodinu najít. Pokud máte mladšího sourozence, je to velké plus. Pokud máte zkušenost ze skautu, z kroužku nebo z vlastního hlídání, ještě lépe. Další plus je když umí au-pair plavat, což umí snad každý, kdo vyrostl v ČR. Pokud máte certifikát o proškolení ohledně první pomoci, další plus. A pak je tu řidičák. V Anglii není problém najít rodinu, která jej nepožaduje.

Fulham palace, London
6. Děti
   Říká se, že britské děti jsou rozmazlené. Já osobně jsem neměla tu čest mít britskou host-family, takže nemůžu potvrdit ani vyvrátit. Moje první host-family byla indická a měli šestiletého chlapce. Ze začátku poslouchat nechtěl, ale to měl prý se všemi au-pair. Neměl rád, když ho opouštěli. Pokud se mu člověk věnoval, tak poslouchal. Brzy začal poslouchat mě líp jak svojí vlastní mámu. Moje nynější rodina je ze Srbska a mají dvě holky, 9 a 12 let. Holky poslouchají, ale někdy se jim věci musí říct několikrát a ta mladší nemá tak úplně ráda domácí úkoly (ty ze školy jí až tak nevadí, to spíš ty navíc co jí dávají rodiče).
    
7. Závěr
   Osobně jsem slyšela opravdu nehezké příběhy jak od au-pair tak od rodin a četla jsem článek, ve kterém se host-mothers svěřovali se svými špatnými zkušenostmi s au-pair. Není to jednostranná záležitost. Někdy to prostě neklapne. Většina rodin umožňuje nové au-pair si promluvit přes skype nebo dá kontakt na e-mail na předchozí au-pair a to může té nové pomoci si utvořit obrázek. 

   Pokud jste se rozhodli, že ano, že opravdu chcete být au-pair, nebojte se. Buďte opatrní a raději si vše prověřte dvakrát, ale nebojte se.

Žádné komentáře:

Okomentovat