{ text-align:center; }

neděle 14. srpna 2016

[Choi Mari] Poznatky a zážitky z Anglie

   Jelikož se za dva týdny stěhuji do Londýna, rozhodla jsem se s Vámi podělit o své poznatky z mého prvního pobytu v Anglii. Mezi březnem 2013 a březnem 2014 jsem pracovala v Leeds jako au-pair u jedné indické rodiny. Sice již dnes jako au-pair cestuje do Anglie každé druhé děvče, i tak by ale tento článek mohl být pro někoho užitečný nebo zajímavý.


  • Starší umyvadla mají dva kohoutky. Každý na jednom konci. Jeden na studenou a jeden na teplou vodu. O příjemně teplé vodě si můžete nechat jenom zdát, ruce Vám buď zmrznou nebo si je spálíte.
  • Školní docházka začíná ve věku 4 let.
  • V některých obchodech je více kas, ale jen jedna fronta. Funguje to tak, že se postavíte do fronty a když je na Vás řada, tak si Vás první volný prodavač zavolá nebo ve větších obchodech jako Primark se na obrazovce objeví, že kasa č. tolik a tolik je volná.


Řeka Aire poblíž centra města Leeds.

  • S Čechy v Leeds nemám příliš dobré zkušenosti, raději jsem se k nim nehlásila. Buď hlasitě nadávají (česky) na ulici nebo jsou obecně hlasití, hrubí a nevychovaní. V jednom obchodě jsem zaslechla rozhovor jedné maminky s dcerou, která měla dítě v kočárku. Matka očividně Británii neměla zrovna v lásce, ale dostávali tam vysoké dávky a tak to prý nějak překousnou. Věřím, že ne všichni jsou takoví, ale tohle je má zkušenost s Čechy v Anglii. Hodně mě to šokovalo.
  • Nevím, jestli je pravda, že se Britové nepřezouvají. Bydlela jsem s Indy a ti se přezouvali. I jejich kamarádi se přezouvali, ale naprostá většina z nich také byly Indové. Když byly ale byla na návštěvě jedna Britka, tak jí nepožádali, ať si boty sundá a nechali jí chodit uvnitř v botách.
  • Odpadkové koše nejsou na každém rohu jako u nás. A koše na třízený odpad je ještě těžší najít. Možná je to jiné město od města, ale v Leeds jich je opravdu po skrovnu.
  • V Leeds Vám autobus nezastaví, pokud mu nedáte signál (mávnutím). Jen na určitých zastávkách se nemusí dávat autobusům signál. Na většině ale ano. A pokud zapomenete zamávat, tak kolem Vás jednoduše profrčí.
Požární schodiště v Leeds.
  • U muzeí a galerií je to tak půl na půl. Někde se platí vstupné a jinde ne. V Leeds jsem byla ve dvou muzeích a jedné galerii a to vše bez placení vstupného.
  • Autobusy (alespoň v Leeds to tak bylo) mají jen jedny dveře. Těmi se nastupuje i vystupuje. Při nástupu tedy musíte projít  kolem řidiče a buď mu ukázat nějakou jízdenku nebo průkazku nebo si jízdenku koupit. Jízdenky jsou buď na jednu cestu nebo na celý den, o žádné další možnosti jsem neslyšela. A jelikož nejsou levné a jsou přenosné, stalo se mi, že mi byla jízdenka nabídnuta (bohužel zrovna ve dny, kdy jsem nikam nemohla).
  • Ceny potravin jsou obecně nižší než u nás a hodně se mi líbila dostupnost asijských potravin. Naopak knihy jsou poněkud drahé. Dají se ale najít "second handy pro knihy", tedy obchody s knihami již použitými, kde lze koupit knihu v bezvadném stavu i za 50 pencí.
Hausbót před muzeem Royal armouries.

  • Není zas až tak vzácné vidět na ulici lidi v tradičním šatstvu. Viděla jsem pár žen v sárí a také lidi v tradičních afrických nebo arabských oděvech.
  • Anglicky mluvící lidé neumí vyslovit Czech republic tak, jak se to my učíme ve škole. Oni to vyslovují spíše jako [ček repablik]. Anglicky mluvící lidé mají s písmenem Ch poněkud potíže.
  • Vánoční stromek se zdobí na začátku prosince a sundavá se brzy po Vánocích, někdy hned 26.
  • V Leeds mají lidé yorkshirský přízvuk, takže se může zdát, že trochu huhlají. Také byste měli mít na mysli, že pokud Vás někdo osloví Love, nemyslí tím nic. U nich každý druhý Dear nebo Love a všechny je Lovely. Také slovo cheers se používá velmi často. Z toho, co jsem pochytila, to může být pozdrav, nebo děkuji nebo prosím. A určitě ještě pár dalších věcí.

1 komentář:

  1. Zajímavé články! :) Czech republic se, ale anglicky skutečně vyslovuje tak jak píšeš, akorát ve škole nás to učí kolikrát špatně.

    OdpovědětVymazat